• Reset your password

User account menu

  • Artikler
  • Forside
  • Forum
  • Nyheder
  • Log in
Hjem
Linuxin 2025

Breadcrumb

  • Hjem
  • forums
  • Kunne man lave en landsdækkende Linux Support forum?

Hvad kan du med 100% sikkerhed sige, at du har stemt?

Valgmuligheder
Af Domiino | 23.11.2022 19:05

Kunne man lave en landsdækkende Linux Support forum?

Løst og fast

Hej alle



Kaster lige en idé op, så må vi se om der er nogen der kan se en íde i det - evt. vil være med på et lille eventyr?



Jeg har til dagligt LinuxPusher, jeg yder helst ikke support til mine brugere, da jeg ikke har tiden til det, så jeg plejer bare at henvise dem herind. Jeg er selvstændig webdesigner, så det er der jeg bruger al min tid.



Men hvad nu - hvis man kunne lave en landsdækkende Linux Support, med nogen der er interesserede i at yde support til nye Linux brugere, en fælles platform hvor nye Linux brugere kan hente hjælp og evt. få kundebesøg af en Linuxekspert?



Linuxkonsulenter skal selvfølgelig have betaling for det, så det er noget I selv skal stå for. Men vi kunne lave en fælles platform hvorigennem vi kunne skyde målrettet annoncering for Linux ud igennem.



Jeg har et par leverandører, hvor vi igennem kan skaffe forskelligt hardware, mest i form af Refurbished, men der er også mulighed for andet.



Var det noget nogen kunne være interesseret i? Konsulenterne blive selvfølgelig afregnet direkte med kunden, det vigtigste er bare at det virker professionelt og at de får den samme gode support og ydelse af ALLE konsulenterne.

  • Log in to post comments

Kommentarer46

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af polynix den 23. november 2022 kl. 19:34

Permalink

Jeg synes det er en god

Jeg synes det er en god idé. Dog vil jeg sige, at ingen herinde er dygtige nok til de mere komplekse problemer, der kunne opstå.

Installation, basale tips til terminal og desktop, er det langt de fleste herinde kan finde ud af, uden at bruge Google. Julemand er vist den eneste jeg umiddelbart kan komme i tanke om er dygtig nok til, at yde en lidt dybere, teknisk support. I hvert fald af dem jeg kender til. Men god idé :)

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af Domiino den 23. november 2022 kl. 19:41

Permalink

Nu skal du huske at dem

#1:



Nu skal du huske at dem der skal have "Hardcore" hjælp typisk også er erhvervskunder med specielle behov. Nu tænker jeg på Hr. og Fru. Danmark, der kan ringe til den lokale Linux Konsulent, der kan hjælpe med opsætning af mail, flytning af data, lidt hjælpe med tekstbehandling, opdatering / opgradering af programmer osv.



Hvis så der kommer nogen "hardcore" Linux eksperter på banen, så kan man jo udvide det til større erhvervskunder.

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af polynix den 23. november 2022 kl. 19:47

Permalink

så kan man jo udvide det

så kan man jo udvide det til større erhvervskunder.



Tror du ikke erhvervskunderne allerede får support af Red Hat? :)

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af Domiino den 23. november 2022 kl. 19:53

Permalink

Ikke nødvendigvis, jeg

#3:



Ikke nødvendigvis, jeg har haft et par erhvervskunder med et par medarbejdere der bare brugte deres "lokale" it mand :)



En virksomhed, behøver jo ikke at have 1000 ansatte, en lille virksomhed, hvor de f.eks. har Tynde Klienter til at stå f.eks. i en produktion er meget normalt og det er måske kun 10 - 15 maskiner?

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af polynix den 23. november 2022 kl. 19:58

Permalink

Ok - godt ord igen. Men

Ok - godt ord igen. Men spørgsmålet er så, er der nok af de få til, at det overhovedet kan betale sig at stable noget på benene? Det vil sikkert vise sig. Men jeg elsker dit gåpåmod, - det kunne vi andre lære noget af. :)

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af Domiino den 23. november 2022 kl. 20:09

Permalink

Hey - jeg er

#5:



Hey - jeg er iværksætter af natur! Jeg sidder ikke og fiser husleje af, arbejder mellem 10 - 12 timer om dagen (også i weekender) - så længe det er sjovt at være selvstændig så bliver jeg ved.



Hvis nu vi kunne finde en 10 - 12 personer der var med på tanken, så er der noget at vinde for alle. Vi kunne nemmere komme ud med budskabet omkring Linux, samt yde hjælp over hele Danmark, enten ved konsulentbesøg eller Teamviewer.



Konsulenterne kunne tjene en 500,- i timen + kørsel (eller mere hvis vi sætter timeprisen højere), så skal de bare lade sig Moms registrer hvis de tjener mere end 40.000 om året (mener jeg grænsen er på).

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af Domiino den 24. november 2022 kl. 13:26

Permalink

Jeg forestiller mig, et

#7:



Jeg forestiller mig, et sted hvor alle private kunder (forhåbentligt også erhvervskunder) kan finde en Linux Expert der kan være behjælpelig med nogen af de problemer de står med.



For at drive værket, skal de enkelte Linux Experter være selvstændige erhvervsdrivende, der er ville til at yde support til kunderne, og selv stå for faktureringen, så omgår vi at det bliver en samlet organisation. Det kunne være fedt hvis man lavede en søgemaskine for de besøgende, hvor de kan f.eks. indtaste deres postnummer, så kommer den eller de nærmeste Linux Experter frem, hvorefter man kan tage kontakt til den man ønsker. Samtidigt kan hver Linux Expert angive hvad deres specialer er, så kan man også putte det ind i søgemaskinen.



På den måde kan vi samle ÉT sted i Danmark, hvor kunderne kan gå hen og få hjælp. Det er fint nok med forummer, Sociale Medier, men det her skal være direkte betalende konsulenter. Jeg ved det fra mine kunder, de betaler gerne, selvom de ved at de kan finde løsningen på problemet online, så vil de gerne betale for at få den hjælpe og guide de har brug for.



Forestil Jer at de søgende kan gå ind og søge efter hjælp og finde en Linux Expert der så kan tage kontakt til kunden og hjælpe dem igennem, og samtidigt kan Linux Experten få betaling for deres tid.



Der skal selvfølgelig være nogen retningslinjer for konsulenterne, hvordan man dokumenterer ens opgaver og løsninger, hvordan man tiltaler kunden og hvordan man præsenterer Linux på den bedste måde. De forskellige konsulenter kunne spytte lidt i kassen og vi kunne lave nogen reklamefremstød på f.eks. Google, Facebook, LinkedIN eller hvor man kunne finde nye kunder.



Lave sparring mellem hinanden, holde interne møder, hvor vi kunne fortælle om nye og spændende tiltag og produkter og på den måde kunne give kunderne de bedste oplevelser.

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af TankeSkud den 24. november 2022 kl. 13:43

Permalink

Man kunne nok godt starte et

Man kunne nok godt starte et supportfora, men jeg kan også se nogle udfordringer.

1. Eftersom linux er open source, så kan en eller flere videoer på youtube potentielt mindske mængden af arbejde.

2. Der skal være et sikkerhedsnet / udvælgelsesproces når det kommer til konsulenterne ellers er der risiko for at supportforaet "ansætter" folk der har potentiale for at lave it-kriminalitet. Det kan både skade foraet og "kunderne" hvis sådan nogle typer ikke bliver opdaget i tide.

3. Med muligheder som patreon og mobilepay, så er der allerede mulighed for at individer kan starte deres egen lille support.

4. Jeg er ikke sikker på om folk vil være villige til at betale et nyt supportfora... De kender ikke folk og foraet er heller ikke anerkendt på samme måde som Redhat f.eks. er, men det er nok bare et spørgsmål om marketing.

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af Domiino den 24. november 2022 kl. 14:05

Permalink

1. Nej, Windows er også

#9:



1. Nej, Windows er også "gratis" og "MacOS" er gratis - alligevel er der folk der lever af at lave support til det. Folk vil gerne betale for at få personlig hjælp. I sær hvis de har en fast kontakt de kan ringe til. Nu har jeg været i erhvervslivet i over 20 år, og jeg VED at kunder ikke har noget imod at betale, hvis de føler de får værdi for pengene. Gratis videoer og guides, ja tak... men Hr. og Fru. Danmark forstår ikke det halve af hvad der skrives eller siges i disse guides. Derfor er det vigtigt at konsulenter tale "Dansk" og forklarer kunderne hvordan og hvorledes. Jeg har ugentligt private kunder der ringer til mig, jeg bliver nød til at sende videre, da jeg ikke har tiden til at hjælpe dem.



2. Der skal være et sikkerhedsnet / udvælgelsesproces når det kommer til konsulenterne ellers er der risiko for at supportforaet "ansætter" folk der har potentiale for at lave it-kriminalitet. Det kan både skade foraet og "kunderne" hvis sådan nogle typer ikke bliver opdaget i tide.

HELT klart! Derfor skal der også underskrives nogen klausuler og laves nogen retningslinjer, men kender vi ikke allesammen snart hinanden, eller kender nogen der kender nogen :)



3. Med muligheder som patreon og mobilepay, så er der allerede mulighed for at individer kan starte deres egen lille support.

Ja - men hvis vi gør det SAMLET så har det en større gennemslagskraft. Prøv selv at søg efter noget Linux support på Google og fortæl mig hvor mange der tilbyder det i lige DIT område?



4. Jeg er ikke sikker på om folk vil være villige til at betale et nyt supportfora... De kender ikke folk og foraet er heller ikke anerkendt på samme måde som Redhat f.eks. er, men det er nok bare et spørgsmål om marketing.

Redhat er KUN til erhvervsfolk og hvis jeg ikke husker helt forkert er det også kun på engelsk?!? Hjælper Redhat f.eks. også med at opsætte din Thunderbird til at hente din mail eller synkroniserer din kalender?

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af polynix den 24. november 2022 kl. 15:36

Permalink

Er der virkeligt så mange i

Er der virkeligt så mange i Danmark der er så dårlige til engelsk den dag i dag? Vi bliver jo eksponeret fra alle leder og kanter, med engelsk - og det danske sprog har endda utroligt mange engelske erstatninger i sproget, som der førhen var danske ord for.



Er det den ældre generation du taler om?

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af Domiino den 24. november 2022 kl. 15:44

Permalink

Er det den ældre

#11: Er det den ældre generation du taler om?



Ja, det er mest 40+ vi snakker om her... der er mange der er fanget af brugen af computeren og bare mangler noget hjælp - og tro mig, de betaler gerne for den gode service.

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af polynix den 24. november 2022 kl. 15:49

Permalink

Ja, det er mest 40+ vi

Ja, det er mest 40+ vi snakker om her



40+???? Ikke 60+? Jeg er rystet. Det troede jeg ikke i 2022. Er det ikke kun Jylland, så? :D

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af Domiino den 24. november 2022 kl. 18:08

Permalink

40+???? Ikke 60+? Jeg

#13: 40+???? Ikke 60+? Jeg er rystet. Det troede jeg ikke i 2022. Er det ikke kun Jylland, så? :D



Altså jeg har haft en del private kunder fra 40+

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af linuxuser42 den 24. november 2022 kl. 18:30

Permalink

Det vil være en glimrende

Det vil være en glimrende ide med et professionelt dansk supporter netværk.

Tror mange herinde kunne deltage, hvis de ikke liige havde job i forvejen.



RedHat abonnement er faktisk ikke så attraktivt,- de er på linje med MS i kvaliteten af support....

De fleste support ting går nok - efter min erfaring - på Debian familie agtige emner indenfor



window manager problemer

devices der ikke spiller ud ad boxen. F. Ex lyd og printer

upgrades der går galt

alternativer til windows/mac progrsmmer

restore/backup

firewall opsætninger

(re) installs

nfs server og client

dhcp/dns og netværk

Ldap og AD ingegration

kernecompiles

Docker og virtualisering

netværksanalyse/sikkerhed

Webserver/webplatform håndtering



Tror egentlig mange kan være med et godt stykke vej herinde, og ja! : Hvis der ikke er support muligheder og sikkerhed for support, kan man ikke sælge så mange linux billetter.

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af Domiino den 24. november 2022 kl. 18:40

Permalink

Det vil være en

#15: Det vil være en glimrende ide med et professionelt dansk supporter netværk.

Tror mange herinde kunne deltage, hvis de ikke liige havde job i forvejen.




Tænker man på de private kunder, så kunne man jo have "åbningstider" om aftenen, det er jo typisk der de private har tid, de er jo også på arbejde? Men det er også et spørgsmål om det overhovedet er noget man vil, hvor der er en vilje er der en vej. Kunne man scorer 500,- / timen eller mere og kunne få mellem 10 - 20 om måneden, så er der alligevel en del penge at hente ved siden af ens arbejde.

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af Domiino den 24. november 2022 kl. 19:36

Permalink

Jeg kan fortælle at jeg via

Jeg kan fortælle at jeg via LinuxPusher har i 2022 solgt ca.



10 computere med Linux

30 USB penne med Linux



Hvilket giver ca. 40 nye potentielle Linux brugere, 90% er førstegangs brugere, hvilket ville sige at der er ca. 35 nye brugere der godt kunne bruge lidt starthjælp, det er med opkørsel, en smule undervisning og flytning af data fra deres Windows til Linux. 2-3 timers arbejde...



Det er kunder der selv har fundet ind på LinuxPusher, jeg laver ingen form for reklame nogen steder, forestil Jer hvis man lavede noget fælles promovering - så kunne 40 nye Linuxbrugere måske blive til 400 eller måske 4.000 om året. Så skal der være nogen til at tage hånd om dem og hjælpe dem i gang.



Kunde fordelingen er nok ca. 90% mænd og 10% kvinder og allesammen er over 40+ (vil jeg mene), nu har jeg ikke snakket personligt med allesammen, men en del af dem ringer eller skriver tilbage til mig efter købet.

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af polynix den 24. november 2022 kl. 21:56

Permalink

Det gør mig glad, at se dit

Det gør mig glad, at se dit gode arbejde Domiino. Det skal du være stolt af.

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af ejvindh den 25. november 2022 kl. 07:54

Permalink

Jeg vil bare lige slutte mig

Jeg vil bare lige slutte mig til linuxuser42's indlæg her. Jeg synes egentlig det er en rigtig god ide, og jeg tror bestemt også, at der kunne være mange supportere herinde, der kunne hjælpe. Så er det altså heller ikke sværere. Og skulle man endelig støde på nogle ting, man ikke lige kan løse selv, kunne et yderligere tiltag måske være, at man havde et bagvedliggende chatforum, hvor man kunne hjælpe hinanden i sværere cases. Det havde vi også på Spywarefri (AltME) dengang det var allermest aktivt.



Og ja, i en opstartsfase kan det nok være meget godt, hvis supporteren geografisk befinder sig nogenlunde tæt på -- da det jo ofte her handler om, hvordan hele systemet skal sættes op. Men i de efterfølgende faser, vil meget jo også kunne supporteres pr. fjernlink.



Måske kunne man overveje en mulighed med, at dem man har hjulpet kan gå ind og "rate" hjælpen, således at den enkelte supporter efterhånden får en historik, som man som potentiel kunde kan kigge igennem, inden man beslutter sig? Jeg ved godt, at sådanne ratings ikke altid er 100% retfærdige, men på sigt giver de nu alligevel et udmærket overordnet billede af personen.



Jeg kommer ikke personligt til at gå ind i det, men det handler mere om at min computerhjælp grundlæggende er gratis. Det er en lang historie, og jeg har 100% respekt for folk, der ser computersupport som en legitim indtægtskilde på niveau med alt muligt andet.

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af Domiino den 25. november 2022 kl. 08:01

Permalink

Måske kunne man

#19: Måske kunne man overveje en mulighed med, at dem man har hjulpet kan gå ind og "rate" hjælpen, således at den enkelte supporter efterhånden får en historik, som man som potentiel kunde kan kigge igennem, inden man beslutter sig? Jeg ved godt, at sådanne ratings ikke altid er 100% retfærdige, men på sigt giver de nu alligevel et udmærket overordnet billede af personen.



Kanon idé, jeg forestiller mig lidt at kunden få et valg af supportere, som kunden så kan vælge imellem, det vil jo være super godt med "stjerner" eller pingviner opgavens afslutning.

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af Domiino den 26. november 2022 kl. 13:26

Permalink

Jeg har f.eks. oplevet

#21: Jeg har f.eks. oplevet som et lyn fra en klar himmel at blive bandlyst fra et supportforum på et tidspunkt, hvor jeg netop var på vej til at tage ansvar som administrator for flere brugere.



Tja, det jeg typisk oplever er at hele idéen om GRATIS hjælp er den eneste vej at gå. jeg har også oplevet flere gang at prøve at slå enkelte emner op i nogen forskellige forums hvor jeg kan tilbyde mine services mod betaling, men nej nej, det må man endelig ikke Linux skal være GRATIS, det er SLET ikke det der tales om når man snakker Open Source.



Så længe at folk har den indstilling at det skal være GRATIS så bliver Linux aldrig mere udbredt. Jeg siger ikke der skal betales for licenser osv, men det skal være OK at få betaling for ens ydelser og at man kan rent faktisk leve af at hjælpe hinanden. Det er en underlig tankegang folk nogen gange har når det kommer til Software.

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af FrugalMan den 26. november 2022 kl. 13:43

Permalink

Så længe at folk har

#22: Så længe at folk har den indstilling at det skal være GRATIS så bliver Linux aldrig mere udbredt. Jeg siger ikke der skal betales for licenser osv, men det skal være OK at få betaling for ens ydelser og at man kan rent faktisk leve af at hjælpe hinanden. Det er en underlig tankegang folk nogen gange har når det kommer til Software.



Helt Enig. Når det gælder proprietær software på f.eks. Windows, ja så folk villige til at betale.



En sjov oplevelse. Et familliemedlem der bruger Windows 11 havde problemer med opsætning. Nu har jeg ikke brugt Windows i over 20 år, men det lykkedes mig at få løst hans problem :)



For almindelige brugere ved heller ikke ret meget om Windows, og er også lost når der er problemer.



Så hvorfor er det så ikke muligt at tage penge for noget når der er problemer med Linux. Det er der ikke når det gælder Proprietære styresystemer.

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af linuxuser42 den 26. november 2022 kl. 14:53

Permalink

Så længe at folk har

#22: Så længe at folk har den indstilling at det skal være GRATIS så bliver Linux aldrig mere udbredt

Korrekt. Vi har en i nabolaget der tager 400 per support kvarter, for mac hjælp. Det har jeg ikke det fjerneste ondt af. Folk vælter ind alligevel.

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af TankeSkud den 26. november 2022 kl. 18:47

Permalink

Så længe at folk har den

Så længe at folk har den indstilling at det skal være GRATIS så bliver Linux aldrig mere udbredt. Jeg siger ikke der skal betales for licenser osv, men det skal være OK at få betaling for ens ydelser og at man kan rent faktisk leve af at hjælpe hinanden. Det er en underlig tankegang folk nogen gange har når det kommer til Software.



Der er ikke noget der forhindre folk i at tage betaling for div. ydelser. Hvis man vil tage betaling for support er man i sin gode ret til at gøre det. Det har FSF også gjort klart når de har sagt at linux er: "free as in freedom, not free beer". Dog kan vi heller ikke komme udenom, at folk er i deres gode ret til at tilbyde gratis support hvis de ønsker det. Det er den åbne natur ved open source.



Når det kommer til penge i linux, så tror jeg at der er flere løsninger.

1. Personligt så jeg, at man støttede open source igennem skat eller at skoler og lignende gav et beløb. Forestil jer lige at de penge (eller 25% af pengene) der blev brugt på windows licenser i stedet blev doneret til linux.

2. Nye features og funktioner i et givent program kunne være betalte.

Lad os sige, at Blender eller GIMP er i gang med at udvikle en ny beta version. Folk der er interesseret kan abonnere, få opdateringer og prøve denne beta version inden den bliver offentliggjort for den bredere befolkning. Vi snakke ikke om en pro og gratis version, men mere at folk der er interesseret kan få et smugkig før det nye produkt bliver offentliggjort (den samme taktik bliver også brugt på patreon og andre medier).

3. Flere distributioner kunne hente inspiration hos softwarecenteret i ElementaryOS. Nogle software kunne være betalt, andre kunne have en knap, hvor man indtaster det man ønsker at betale.

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af linuxuser42 den 27. november 2022 kl. 11:08

Permalink

rette hardware og en

#26: rette hardware og en god brugervejledning

For at gøre det overskuelig skal man have en liste af supporterede konfigurationer, dvs. OS, OS-version og HW. Ellers bliver det dyrt i tekniker timer når der lige skal downloades drivere, kodes lidt og compiles kerne. Her er det f.eks. en god ide at købe hardwaren og installationen hos linuxpusher.dk, hvis man er Linux nybegynder.


  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af Domiino den 27. november 2022 kl. 13:18

Permalink

Nu har jeg arbejdet i IT

Nu har jeg arbejdet i IT branchen i snart 20 år, og de 10 år af dem var i vores lokale IT butik i Lemvig (da der var en IT butik for private).



Vi havde kæmpe success med vores Startpakker, når vi havde solgt en ny PC til en kunde, så kunne de komme ned med deres gamle PC hvorefter vi flyttede alt deres brugerdata over på den nye PC, samt satte deres mail, printer osv op, så det eneste de skulle gøre når de kom hjem var at tænde for computeren og evt. tilføje den til det trådløse netværk. De kunne så vælge at teknikkeren kom ud og satte computeren til netværket.



Uden I må hænge mig op på det, så mener jeg at vi tog 999,- inkl. moms for en Startpakke og derefter timebetaling for at kører ud og sætte den op hos kunden.



Det var en kanon success, også fordi at kunden vidste at de ikke selv skulle bøvle med at flytte deres data og sætte deres mail op. Så var der jo også mersalg i form af Office og Antivirus, det er der så selvfølgelig ikke til Linux.



Det gav en vis tryghed, fordi kunden vidste at de altid kunne ringe hvis der var noget de skulle have hjælp med, fordi vores teknikker havde sat det hele op, så vi kendte til deres system.



Forestil jer, at man bestiller en PC med Linux og derefter en startpakke, så kommer der en teknikker hjem til kunden og overfører alt data og sætte systemet op. Samtidigt får kunden en fast teknikker tilkoblet, så de altid kan ringe hvis der er noget, så kunne de få hjælpe f.eks. over Teamviewer eller AnyDesk. Jeg vil love dig der vil være et kæmpe potentiale i den kombination, da mange i forvejen er trætte af Windows, deres opdateringer og nu Windows 11... deres konstante krav til HW, som mange ældre computere ikke kan leve op til, så nu skal de ud og købe nyt (ikke særlig miljøvenligt).

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af Domiino den 27. november 2022 kl. 13:19

Permalink

For at gøre det

#27: For at gøre det overskuelig skal man have en liste af supporterede konfigurationer, dvs. OS, OS-version og HW. Ellers bliver det dyrt i tekniker timer når der lige skal downloades drivere, kodes lidt og compiles kerne. Her er det f.eks. en god ide at købe hardwaren og installationen hos linuxpusher.dk, hvis man er Linux nybegynder.



Nu kører jeg typisk med ældre computere, jeg VED understøtter Linux og så de nemme Linux distributioner. Der er alligevel ikke nogen Arch brugere der bestiller en computer hos mig, de kan selv :)

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af FrugalMan den 20. december 2022 kl. 13:35

Permalink

Nu træder jeg nok nogen

Nu træder jeg nok nogen over tæerne, men et oplagt sted kunne være

https://linux.dk/ Men det er åbenbart ikke aktivt.

Og hvis man skriver i terminalen whois linux.dk får man,



Registrant

Handle: ***N/A***

Name: Jesper Riis Rørbye Angelo

City: Lake Oswego, Oregon

Country: US



Skulle det ikke være en dansker der havde det,og i givet fald hvem?

  • Log in to post comments

2 år 5 måneder siden

Permalink

Indsendt af Domiino den 20. december 2022 kl. 19:46

Permalink

Det står jo lige der:

#30:

Det står jo lige der: Jesper Riis Rørbye Angelo - tror ikke der er nogen regler for hvem må "leje" et domænenavn :)



Læs mere her: https://www.digwebinterface.com/?hostnames=linux.dk&type=ANY&colorize=o…

  • Log in to post comments

2 år 3 måneder siden

Permalink

Indsendt af FrugalMan den 7. februar 2023 kl. 12:08

Permalink

Ja, det er mest 40+ vi

#12: Ja, det er mest 40+ vi snakker om her... der er mange der er fanget af brugen af computeren og bare mangler noget hjælp - og tro mig, de betaler gerne for den gode service.

Ja nu må jeg se hvor mange der er intreseret. Jeg tilbyder installation og support på https://garudalinux.dk

  • Log in to post comments

2 år 3 måneder siden

Permalink

Indsendt af Domiino den 7. februar 2023 kl. 13:30

Permalink

Vil det sige at jeg

#32:



Vil det sige at jeg godt må henvise til dig hvis jeg får nogen opkald fra nogen i dit område?

  • Log in to post comments

2 år 3 måneder siden

Permalink

Indsendt af FrugalMan den 7. februar 2023 kl. 13:47

Permalink

Vil det sige at jeg

#33: Vil det sige at jeg godt må henvise til dig hvis jeg får nogen opkald fra nogen i dit område?



Meget gerne, så jeg har lidt at rive i.

  • Log in to post comments

2 år 3 måneder siden

Permalink

Indsendt af linuxuser42 den 7. februar 2023 kl. 18:58

Permalink

#32: https://garudalinux.dk

Smuk, overskuelig hjemmeside. Godt arbejde!

  • Log in to post comments

2 år 3 måneder siden

Permalink

Indsendt af Domiino den 8. februar 2023 kl. 08:45

Permalink

Ville gerne hvis vi kunne

Ville gerne hvis vi kunne lave en lille netværk på en 8 - 10 Linux konsulenter rundt omkring i Danmark - jeg er sikker på der er arbejde at finde derude :)

  • Log in to post comments

2 år 2 måneder siden

Permalink

Indsendt af FrugalMan den 17. marts 2023 kl. 13:51

Permalink

Første kunde

Ja så har jeg den første kunde som vil skifte fra Mac til Linux, Tak til Kim far Linuxpusher som heviste til mig.

  • Log in to post comments

2 år 2 måneder siden

Permalink

Indsendt af linuxuser42 den 17. marts 2023 kl. 15:59

Permalink

Dem må der være mange

#37:

Dem må der være mange af med Apples måde at afkoble gammel hw i supporten.

Både min kone og svigermor gik gnidningsfrit denne vej. Faktisk hjælper jeg kun min ikke-tekniske kone når printeren forsvinder fra wireless, Men det er et OS uafhængigt problem.

  • Log in to post comments

2 år 2 måneder siden

Permalink

Indsendt af Domiino den 17. marts 2023 kl. 18:01

Permalink

#37 : Det var så lidt :)

#37 : Det var så lidt :)

  • Log in to post comments

2 år 2 måneder siden

Permalink

Indsendt af FrugalMan den 22. marts 2023 kl. 18:05

Permalink

Jeg vil blive sagsøt hvis

Jeg vil blive sagsøt hvis jeg ikke ænderede Garuda, fordi der er patent på navnet så nu er hjemmesiden her: https://linuxhjaelp.nu

  • Log in to post comments

2 år 1 måned siden

Permalink

Indsendt af linuxuser42 den 23. marts 2023 kl. 06:53

Permalink

Er der nogen speciel

#40:

Er der nogen speciel grund til at du ikke supporterer Debian, Fedora, OpenSuse, RedHat og Centos?

  • Log in to post comments

2 år 1 måned siden

Permalink

Indsendt af polynix den 26. marts 2023 kl. 13:31

In reply to Er der nogen speciel by linuxuser42

Permalink

Centos hedder nu Centos

Centos hedder nu Centos stream og er ikke det samme som den Centos der før var en klon af RHEL. Den er stadig baseret på Red Hat, men er et mellemled mellem Fedora og RHEL. RHEL tager upstream fra Centos stream.



Leder man efter noget, der er magen til det gamle Centos, altså en klon af RHEL, skal man kigge på Rocky Linux, eller Alma Linux.

  • Log in to post comments

2 år 1 måned siden

Permalink

Indsendt af FrugalMan den 23. marts 2023 kl. 07:27

Permalink

Er der nogen speciel

#41: Er der nogen speciel grund til at du ikke supporterer Debian, Fedora, OpenSuse, RedHat og Centos?

Ja, jeg kender dem ikke i dybden, OpenSUse er 24 år siden jeg brugte det gælder også RedHat. Debian er 22 år siden.



Så jeg vil nok komme ud i problmer, Min hjerne er snart 70 år :)

  • Log in to post comments

2 år 1 måned siden

Permalink

Indsendt af Domiino den 26. marts 2023 kl. 09:09

Permalink

Jeg vil blive sagsøt

#42:



Jeg vil blive sagsøt hvis jeg ikke ænderede Garuda, fordi der er patent på navnet så nu er hjemmesiden her: https://linuxhjaelp.nu



Der er nogen virksomheder der bare går i for små sko!

  • Log in to post comments

2 år 1 måned siden

Permalink

Indsendt af polynix den 26. marts 2023 kl. 13:35

Permalink

#42
Hvis du kan finde ud af

#42



Hvis du kan finde ud af Arch, så kan du også finde ud af dem. Du vil blive overrasket over hvor gode og stabile de er, især Fedora, der er kommet meget langt de seneste år.

  • Log in to post comments

2 år 1 måned siden

Permalink

Indsendt af FrugalMan den 27. marts 2023 kl. 08:29

Permalink

Hvis du kan finde ud af

#45: Hvis du kan finde ud af Arch, så kan du også finde ud af dem. Du vil blive overrasket over hvor gode og stabile de er, især Fedora, der er kommet meget langt de seneste år.

Det kan da godt være at jeg skulle prøve dem i VirtuelBox for at lære dem bedre at kende.

  • Log in to post comments

2 år 1 måned siden

Permalink

Indsendt af FrugalMan den 27. marts 2023 kl. 14:16

Permalink

Er der nogen

#41:

Er der nogen speciel grund til at du ikke supporterer Debian, Fedora, OpenSuse, RedHat og Centos?



Nu prøver jeg din debian MATE

  • Log in to post comments

2 år 1 måned siden

Permalink

Indsendt af FrugalMan den 27. marts 2023 kl. 17:24

Permalink

Er der nogen speciel

#41:

Er der nogen speciel grund til at du ikke supporterer Debian, Fedora, OpenSuse, RedHat og Centos?





Hvad er foskellen på din debian og non free https://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-fir…

  • Log in to post comments

2 år 1 måned siden

Permalink

Indsendt af linuxuser42 den 27. marts 2023 kl. 18:13

Permalink

Hvad er foskellen på

#48: Hvad er foskellen på din debian og non free

1. det er de pakker jeg vil have i en dansk version - brug evt *packages filerne til at se forskellen



2. 'min' MATE er version 12 - hvis du lige har taget den på siden. https://wwvaldemar.dk/indexiso.html men der er ikke nogen forskel på 'min' og standard debian, måske lige borset fra der er flere danske pakker, den starter op på dansk OG at Gnome versionen er tilrettet med plugins



3. Du kan lave din egen --- med dine egne pakker

Version 12 (https://raw.githubusercontent.com/linuxuser42/dabien/master/dabien-book…)

sudo dabien-bookworm.sh mate

Version 11 (https://raw.githubusercontent.com/linuxuser42/dabien/master/dabien.sh)

sudo dabien.sh mate

  • Log in to post comments

Svar søges

Den er go 0
Vil du have et sikrere og mere privat internet? Du skal blot installere Vivaldi-browseren med Proton VPN understøttelse! 0
14. februar = I Love Free Software Day 0
Lokal fil-deling - for de dovne. 0
Linux fra begynder til professionel af O'Reilly 0

Seneste aktivitet

Test 2
2 stk Jolla C2 sælges 1
Det første forumindlæg efter installation af Forum-modulet 8
Vanilla OS 12
Nye forum-indlæg viser sig kun 1 gang 1
Vil alle forumindlæg vise sig to gange 1
Hjælp til remote terminal vindue? 3
PCLinuxOS 19
Kan ikke boote på installation 24
80-20 reglen 1
Skærmlys fader ud på min bærbare 8
32 bit distro på max 700mb der stadig understøttes 26
Har vi nogen Linux konsulenter i Slagelse området? 3
Virkelig 7
gnome-software? 3
Archer T2U AC600 Wireless Dual Band USB Adapter 26
En farverig APT 3.0 udgivelse imponerer med sine nye funktioner 2
Unix's fødsel 2
Linux Mint 13
"Intet realistisk alternativ" - mig i r*ven 1

Copyright © 2025 Company Name - All rights reserved

Developed & Designed by Alaa Haddad