Spilprogrammør?
Hej alle på forum
Min søn på 14 har lige udtalt at han gerne vil være spilprogrammør, så nu har jeg lovet ham at undersøge lidt om hvordan og hvorledes man starter på det.
Jeg har set at der er nogle sites med nogle små spil man selv kan konstruere, men jeg ved ikke hvilke, eller om det er en god ide?
Han vil gerne prøve lidt programmering, så hvilke sprog er godt at begynde med? (nok næppe C++)
Hvilken uddannelse er god at gå efter? (programmør eller hva')
Er det en fordel at være god til 3D grafik?
Samt alt hvad i ellers kan bidrage med, da jeg er lidt blank på dette område (hvis han ville være smed eller professionel stærkmand ville det være lettere for mig).
Med venlig hilsen og på forhånd tak
Erik / copycat
- Log in to post comments
Kommentarer41
Nu får jeg nok lidt høvl
Nu får jeg nok lidt høvl men min umiddelbare vurdering af markedet er at den danske spiluddannelse ikke er anerkendt ude i den store verden. I de tilfælde jeg har set folk rode med spil har de taget en softwareingeniør uddannelse og samtidig rodet med programmering af spil. I dag findes der dog nogle nemmere tilgangsvinkler til at lave et spil og derved også nemmere at komme i gang og kræver ikke en avanceret IT uddannelse.
Det vigtigste for din søn er nok ikke at fokusere på det at lave spil men mere hvad det er ved spil han godt kan lide. Er det historien han er facineret af? Er det gameplay? Er det selve opbygningen af spillet rent teknisk med engine osv.?
Men jeg tror ikke selv på det danske spilmarked er stort nok til at man blot kan tage en spiluddannelse og få arbejde. Det der tæller er at kunne lave en portefølje af projekter man har lavet og sådan en kan du lave uanset hvad uddannelse du tager. Jeg overvejede selv at ville noget med spil men kunne godt se problemet i fremtiden så valgte softwareingeniør uddannelsen og vil så bruge det som evt. springbræt. At jeg så har fået mere interesse for software generelt er jo så bare et plus (og at jeg så ikke har lavet et eneste spil er så nok mere et tegn på det alligevel ikke var mig). :D
Den spiluddannelse jeg kender til ude på AAU er blot på et år der bygger videre på en datalogi uddannelse. Ked af at sige det men den smule du kan nå at lave på sådan et år kan du også selv skaffe af erfaring blot ved selv at rode med det.
Men sidst, jeg vil slet ikke tænke i den her slags baner i så ung en alder. Jeg synes børn alt for ofte bliver spurgt hvad de vil når de bliver større og sandheden er at det aner de ikke noget som om ligesom du heller ikke ved 100% hvad du laver om 10 år i fremtiden. I stedet bør man tage valgene som de kommer og lade vær med at have hovedfokus på målet. Kan du lide noget omkring teknik og naturvidenskab og gerne vil gå i dybden med det jamen så tager man en HTX eller lignende uddannelse. Når man så står på denne uddannelse kan tage indtryk ind til sig og vurdere hvad man vil derefter. Min barndom var fyldt med frygt for de krav som vejledere konstant stillede mig om valg af min fremtid. Den frygt kunne jeg godt have været foruden for det hjalp på ingen måde. :P
Nej, du får ikke høvl
#1 Nej du får ikke høvl, for du opruller en fornuft som kun ufornuft kan være uenig med.
Og til oplysning, jeg har ikke på nogen måde presset ham, ikke en gang spurgt ham om hvad han vil lave når han bliver ældre, det var noget han selv nævnte mens vi sad og installerede et spil, så pres: absolut nej.
Men jeg lovede ham, at se om jeg kunne få lidt input, til hvor man evt. kan starte med at snuse lidt til emnet, hvad han så ender med at blive ved ingen på nuværende tidspunkt.
Og der er jo ingen, der siger han skal uddanne sig her i landet, han er bedre til engelsk end han er til dansk hvilket, ind imellem, giver et lidt interessant sprog her i huset (OK hvis han tager til udlandet, vil jeg da savne ham ad h...... til).
Så det var ikke et springbrædt til uddannelse jeg søgte, snarer en trampolin hvor han kan se hvor højt han kan hoppe lige nu og have det sjovt med det.
venlig hilsen
#0
Jeg ville da være
#0
Jeg ville da være spil-programmør, da jeg var 15 :) ... og jeg endte så også som programmør (men uden spil).
C++ er faktisk meget brugt i spil - men det er noget langhåret at starte med. Hvad med f.eks. at starte med C eller måske java (eftersom man måske skal vise noget grafisk)
Derudover er jeg enig med #1 om at selve mulighederne i spil-programmering er begrænset.
Altså det kunne være
Altså det kunne være relevant at vide hvad slags spil vi snakker om? Hvis det er simple 2D spil så kan man sagtens starte ud med fx Java. Hvis man derimod godt kan tænke sig at lave selve banerne så ved jeg at fx Legend of Grimrock (faktisk udmærket spil) skulle komme med en glimrende level editor der primært består af lua kodning. Altså det er jo så at modde et eksisterende spil men hvis det er banedesign og skabelsen af puzzels man kan lide er det sjovere at starte ud med et sted hvor det er den slags man kommer til at lave.
Jeg prøvede engang at kaste
Jeg prøvede engang at kaste mig ud i lave et spil i Unity. Jeg ved ikke om det er kaste sig ud på åbent hav til at starte med, men der findes masser af guides på internettet til at komme igang med det. Jeg kunne på to timer lave en bane, hvor man var en kugle, der kunne trille rundt mellem forskellige lysene kasser.
Så det ville da også være en mulighed at gå igang med det.
Er det historien han er
#1: Er det historien han er facineret af? Er det gameplay? Er det selve opbygningen af spillet rent teknisk med engine osv.?
Svar fra knægten: det hele! Jeg skal så prøve at fremskaffe noget han kan arbejde med.
#4: det kunne være relevant at vide hvad slags spil vi snakker om?
han spiller og interesserer sig for RPG, så det er hen ad den vej, så vi snakker, med 3D og hele pivtøjet, men ikke til en start.
#3: Jeg ville da være spil-programmør, da jeg var 15 :) ... og jeg endte så også som programmør (men uden spil).
Kan hænde han gør det samme?
#3: Hvad med f.eks. at starte med C eller måske java
Lyder rimeligt, havde selv tænkt på Python, mest fordi det er det eneste sprog jeg selv har prøvet.
#4: Legend of Grimrock
Skal kigges på.
#5: Jeg prøvede engang at kaste mig ud i lave et spil i Unity. Jeg ved ikke om det er kaste sig ud på åbent hav til at starte med,
Han kaster sig ikke ud på åbent hav, ikke uden at have et vist begreb om hvad han laver og han er stadigvæk kun lige fyldt 14.
Tak for input, jeg skal op kl. 03.15 i morgen tidlig, så godnat for nu.
Hvis han har lyst til at
Hvis han har lyst til at lave spil, så skal han først og fremmest have en programmerings-forståelse (medmindre det er grafikken han gerne vil lave), så han kan jo altid kaste sig over et programmeringsprog som Python og lære det at kende.
pygame
Uden at vide hvad jeg taler om her(er ikke programør) kan jeg huske at værre faldet over http://www.pygame.org der findes en del gode python tutorials("how to think like .." har ry for at værre god) og der er svjv også en masse rad frameworks til flash/ecmascript game udvikling.
Heller ikke programmør, og
Heller ikke programmør, og ikke engang gamer, så jeg aner ikk' en dyt om emnet, men såvidt jeg husker så er Hitman vist et dansk spil firma IO Interactive. Skulle have vundet en pris eller sådan noget.
Nok en kende for tidligt, men for infoens skyld:
http://www.ioi.dk/?page_id=20
Først og fremmest: Lad
Først og fremmest: Lad være med at lære ham Java som det første sprog! Python er det beste bud, og det som klart flest anbefaler som et godt førstesprog. Og med Pygame eler Pyglet er det rimeligt hurtigt at komme i gang med at lave rigtige spil.
Han er 14 år, så jeg ville på nuværende ikke begynde at spekulere på, hvilken uddannelse han evt. kunne vælge engang om 5 år. Han skal bare kaste sig ud i det! Der er ingen grund til at vente, hvis interessen er til stede. Min fætter snakker også om at ville lave computerspil, men på trods af utallige opfordringer fra min side, går han ikke i gang med at lære noget.
Jeg lavede mit første spil da jeg var 15, og det var skide sjovt. Køb en bog om Python, eller lån en på biblioteket. Programmering er en fed og lærerig hobby, så vel hvis han ombestemmer sig mth. kariere er tiden alt andet end spildt.
Umiddelbart kan man jo ikke
Umiddelbart kan man jo ikke lave et "HELT" spil selv, som f.eks. WOW,HITMAN osv hvis det er de baner han tænker?
Han er nødt til at vælge en indgangsvinkel, om det er 3D eller selve progammeringsdelen han vil gå, evt. lyd?
Det kan jo også være design at spillet f.eks. En "såkaldt"l lvl/bane designer...
Jeg arbejder ikke indenfor feltet, men ha fulgt lidt med i diverse nyheder omkring emnet.
Og held og lykke med ham ! Det skulle være en svær branche at kunne tjene sit levebrød på. :)
han spiller og
#6: han spiller og interesserer sig for RPG, så det er hen ad den vej, så vi snakker, med 3D og hele pivtøjet, men ikke til en start.
Hvis det viser sig det er 3D "pej og klik" knægten vil så er et af de helt kraftige 3d værktøjer blender opensource se evt http://www.blender.org/education-help/tutorials/game-engine/.
Hvorfor ikke java?
#0
#10:
Hvorfor ikke java?
#0 Tror så længe han vælger et af de "større" sprog, så skal det nok gå. Det er mere at lærer ideen bag. Derfra at lærer et nyt sprog er lettere. Hvis han forstår engelsk godt, så er der en masse på youtube.
Hvorfor ikke
#13: Hvorfor ikke java?Masser af boiler plate. Der findes mange andre bedre sprog. Sprog der er bedre designede, og har bedre features.
Scala kunne også være et godt begynder sprog, så lære man også mere om funktionel programmering. Men jeg tænker at et mere dynamisk sprog er bedre for begyndere. Så er der færre ting man skal bekymre sig om. Fx dynamisk vs static typing.
Gameitcollege
En
Gameitcollege
En arbejdskollega's søn (15 år) var på en uges sommercamp derover og syntes det var alletiders. Måske det er noget for din søn
Hvis han har lyst til at
#7: Hvis han har lyst til at lave spil, så skal han først og fremmest have en programmerings-forståelse (medmindre det er grafikken han gerne vil lave), så han kan jo altid kaste sig over et programmeringsprog som Python og lære det at kende
#8: kan jeg huske at værre faldet over http://www.pygame.org der findes en del gode python tutorials
Det ender nok med at han lærer Python.
#9: Nok en kende for tidligt, men for infoens skyld:
http://www.ioi.dk/?page_id=20
Jeg tror vi venter et par uger :) :)
Og Hitman er ganske rigtigt dansk.
#10: Han er 14 år, så jeg ville på nuværende ikke begynde at spekulere på, hvilken uddannelse han evt. kunne vælge engang om 5 år
Jeg snakkede med drengen om det med spil og diverse vanskeligheder, og han kommenterede at det måske ikke endte med spil, men i hvet tilfælde "noget med computere" så jeg syntes det er er glimrende sted at starte, når interessen er der, han kan have sjov med det (og det kan jeg sikkert også)
#11: Umiddelbart kan man jo ikke lave et "HELT" spil selv, som f.eks. WOW,HITMAN osv hvis det er de baner han tænker?
Han er nødt til at vælge en indgangsvinkel, om det er 3D eller selve progammeringsdelen han vil gå, evt. lyd?
Det kan jo også være design at spillet f.eks. En "såkaldt"l lvl/bane designer...
Han er klar over at store spil er teamwork, men hvis han kan lave noget i småtings afdelingen kan han få et bedre begreb om hvad retning han vil tage.
#12: Hvis det viser sig det er 3D "pej og klik" knægten vil så er et af de helt kraftige 3d værktøjer blender
Blender kender jeg godt, og har tænkt på det, men en ting af gangen.
#14: Scala kunne også være et godt begynder sprog, så lære man også mere om funktionel programmering. Men jeg tænker at et mere dynamisk sprog er bedre for begyndere. Så er der færre ting man skal bekymre sig om. Fx dynamisk vs static typing.
Scala kender jeg ikke, men jeg tror Python bliver starten.
#15: Gameitcollege
En arbejdskollega's søn (15 år) var på en uges sommercamp derover og syntes det var alletiders. Måske det er noget for din søn
Er taget ad notam, lyder spændende.
Tak for en masse gode input, så må vi se hvor den unge mand ender, sandsynligvis ikke med spil, men han skal have chancen og muligheden for at lave noget kreativt og konstruktivt (og lærerigt).
Med venlig hilsen
Erik / copycat
som der er anbefalet gameit
som der er anbefalet gameit college i grenaa... men det er ikke en spilprogrammør udd. det er en htx... men der er spildatamatiker i grenaa som er en datamatiker udd. minded på spil... indgangskrav er engelsk niv. C jeg går selv på skolen i grenaa... dog er det webintregrator... men skolen kan klart anbefales... både miljø og undervisning... :)
Scala kender jeg ikke,
#16: Scala kender jeg ikke, men jeg tror Python bliver starten.Det lyder meget fornuftigt. Held og lykke til ham!
Jeg bruger selv scala
#14:
Jeg bruger selv scala rigtig meget og meget begejstret for det, men er ikke enig i at det er et godt begynder sprog. Det er et meget avanceret sprog, med rigtig mange ting at forholde sig til.
Java er efter min mening et godt begynder sprog, du har ret i at der er meget boilerplate kode, men netop dette gør at det er meget explicit hvad der sker, hvilket efter min erfaring gør det nemmere at forstå for begyndere.
Jeg bruger selv scala
#14:
Jeg bruger selv scala rigtig meget og meget begejstret for det, men er ikke enig i at det er et godt begynder sprog. Det er et meget avanceret sprog, med rigtig mange ting at forholde sig til.
Java er efter min mening et godt begynder sprog, du har ret i at der er meget boilerplate kode, men netop dette gør at det er meget explicit hvad der sker, hvilket efter min erfaring gør det nemmere at forstå for begyndere.
Jeg bruger selv scala
#14:
Jeg bruger selv scala rigtig meget og meget begejstret for det, men er ikke enig i at det er et godt begynder sprog. Det er et meget avanceret sprog, med rigtig mange ting at forholde sig til.
Java er efter min mening et godt begynder sprog, du har ret i at der er meget boilerplate kode, men netop dette gør at det er meget explicit hvad der sker, hvilket efter min erfaring gør det nemmere at forstå for begyndere.
beklager de 3. ens poster
:(
beklager de 3. ens poster
:(
Java er efter min
#19: Java er efter min mening et godt begynder sprog, du har ret i at der er meget boilerplate kode, men netop dette gør at det er meget explicit hvad der sker, hvilket efter min erfaring gør det nemmere at forstå for begyndere.
Hvis explicit'ness er vigtigst så er C eller asambly nok at foretrække problemet er selvfølgeligt balancen mellem at lære "system internals" og lave brugbare algoritmer, for 2013 er baren for hvornår ting er cool sat ret højt så især for en knægt der koder for sjov kan det værre en god ide at starte i et højnivou sprog.
En anden ting er at de fleste "små" spil ser ud til at værre skrevet i Actionscript/flash med ecmacript/DOM(HTML5) som den nye platform, er der nogen der har hørt om hvordan det faktisk er at bruge.
Prøv at komme i praktik
Mit bedste råd mht. valg af sprog: lad ham selv gøre sine erfaringer. Han kan selv finde alle de værktøjer han skal bruge, og hvis han ikke kan, så må han nok øve sig lidt. ;)
Hvis drengen er 14, er der så ikke en uges erhvervspraktik i indeværende eller næste skoleår? Prøv at kontakte nogle af de danske spilfirmaer, f.eks. dem her og hør om ikke de kan bruge en praktikant.
Jeg bruger selv scala
#20: Jeg bruger selv scala rigtig meget og meget begejstret for det, men er ikke enig i at det er et godt begynder sprog. Det er et meget avanceret sprog, med rigtig mange ting at forholde sig til.Ja, det vil jeg give dig ret i. Scala er for komplekst. Jeg var også ved at trække lidt i land igen allerede i slutningen af posten mth. static typing ;)
#23: Hvis explicit'ness er vigtigst så er C eller asambly nok at foretrække Low level eksplicitet er efter min mening slet ikke at foretrækker for nybegyndere. Jeg vil aldrig anbefale, at ens første programeringssprog er uden garbage collection f.eks. Men det er vist også det du selv siger.
#24: Mit bedste råd mht. valg af sprog: lad ham selv gøre sine erfaringer.Jeg vil nu nok mene, at det er en fornuftigt og meget tidsbesparende, hvis man spørger andre til råds og trækker på deres erfaringer. Så slipper man for at skulle researche 117 forskellige sprog, inden at man kan træffe sit valg.
Julemanden var inde på Lua, og det tror jeg faktisk at det er et rigtig godt sted at starte. Bedre en Python.
Lua er et meget simpelts og elegant sprog, der f.eks. i højere grad end Python ligger vægt på funktionel programmering. Lua er desuden brugt vidt og bredt indenfor spilindustrien. Dvs. med Lua får han erfaringer der direkte kan overføres til en evt. spil kariere.
Der er et meget aktivt spilmiljø omkring Lua, med mange gode værktøjer til spilprogrammering. F.eks. er Löve en let måde at komme i gang på. Der er også rigtig mange kommercielle spil der kan moddes i Lua, hvis han skulle få lyst til at tilføje en genial feature til sit ynglingsspil ;)
Lua er også hurtigere end Python, så sandsynligheden for at hastighed skulle blive et problem er mindre. Overordnet set er Lua et meget veldesignet sprog, hvilket gør det meget begyndervenligt.
Lad ham gøre sine egne erfaringer
#25: Jeg vil nu nok mene, at det er en fornuftigt og meget tidsbesparende, hvis man spørger andre til råds og trækker på deres erfaringer. Så slipper man for at skulle researche 117 forskellige sprog, inden at man kan træffe sit valg.
Tidsbesparende? Knægten er 14 år. Så vidt jeg kan læse, er der ikke nogen deadline, der presser ham. At have muligheden for at researche 117 forskellige sprog er et kæmpe privilegium, som de fleste af os ikke får igen senere i livet.
Hvis du selv kan python
Hvis du selv kan python synes jeg ikke at det er et dårligt valg.
Min søn 'programmerer'
Min søn 'programmerer' også lidt spil nu, men bruger 'scratch'.
Scratch er lækkert fordi det lærer den 'kommende spilprogrammør' kodestrukturer via simple byggeklodser uden at man er afhængig af sin far
Min dreng er 11 og jeg sendte ham bare links til youtube tutorials og så var han i gang - din 'spilprogrammør' er jo lidt ældre med hvis du googler lidt på youtube er der lavet temmelig avancerede ting i scratch...
når så han har forstået alt det grundlæggende er han klar til et 'rigtigt' programmeringssprog og så kan vi jo fortsætte kampen om hvis sprog er bedst...
Tidsbesparende?
#27: Tidsbesparende? Knægten er 14 år. Så vidt jeg kan læse, er der ikke nogen deadline, der presser ham. At have muligheden for at researche 117 forskellige sprog er et kæmpe privilegium, som de fleste af os ikke får igen senere i livet.Det giver bare ikke ret meget mening, at skulle forholde sig til mange forskellige programmeringssprog, når man ikke engang kan ét. Det er bedre, at lære det mest begydervenlige først baseret på andre erfaringer. Så kan man langt bedre forholde sig til andre sprog bagefter. Hvis du er en dedikeret programmør, lærer du højest sandsynligt en del sprog hen ad vejen under alle omstændigheder. Hvordan skulle en begynder konstruktivt skulle kunne forholde sig til om han skal lære Ruby, Python, C, C++, Smalltalk, Lisp, Clojure, Haskell, Erlang, Lua, Forth, assembler, osv. som sit første sprog, hvis ikke at han trækker på andres viden? Jeg tror ret hurtigt, at det bliver kedeligt at skulle gå dem alle sammen igennem, uden at få lavet noget som helst man kan kigge og være stolt af.
kan man et
kan man et programmeringssprog har han stortset altid nemt ved at lære et nyt...
Det er en skrøne IMO.
#30:
Det er en skrøne IMO. Jeg vil sige, at det oftere ikke er nemt. Kan du give eksempler på to sprog, hvor man uden besvær kan skifte fra det ene til det andet? Der er nogle. F.eks. Java og C#. Men der er også rigtig man sprog, der har meget lidt med hinanden at gøre.
Lad os f.eks. antage at du starter med at lære Python. Hvad kan man så skifte til uden at skulle lære nye ting? Ruby er nok det letteste. Man kan godt skrive Python i Ruby. Men selv her er der en del Ruby specifikke ting som man skal sætte sig ind i, bla. Rubys meta-funktionalitet. Hvad kan man ellers skifte til?
C/C++ er ikke nemt, her skal man til at forholde sig til selv at allokere hukommelse, pointers og low level data strukture. JavaScript er heller ikke helt nemt, man skal vænne sig til en masse uhensigtsmæssig og mangel på ting man har taget for givet i Python. Haskell, J, Lisp, Forth, Prolog og Erlang er alle helt nye paradigmer, så her er der masse nyt, som skal læres og gamle vaner, der skal glemmes.
Hvis programmeringssprog var så ens som du antyder, var der slet ingen grund til at der eksistere så mange forskellige programmeringssprog.
#31
sprogene er skam ikke
#31
sprogene er skam ikke ens... men man har en nemmere forståelse for mange andre sprog når man kan et
nu sidder jeg hver dag med flere sprog PHP,C/C++,C#,python,lua og flere jeg startede med C/C++ for rigtig mange år siden... og da jeg begyndte at bruge andre sprog... havde jeg en forståelse for de forskellige sprog... "hey jeg har set dette før"
så det er min erfaring og mening at man kan nemmere lære flere sprog når man kan et...
men har på ingen måder sagt at man bare kan hoppe rundt imellem sprogene fordi man kan et...
så det er min erfaring
#32: så det er min erfaring og mening at man kan nemmere lære flere sprog når man kan et...Ok. Det vil jeg godt give dig ret i, i de fleste tilfælde. De sprog du nævner er alle nogenlunde det samme paradigme. For tiden er jeg ved at lære Factor, og det føles på mange måde som at skulle lære at programmere fra bunden igen.
#33 men hvordan kommer du
#33 men hvordan kommer du så frem til at det er en skrønne?
#33 men hvordan kommer
#34: #33 men hvordan kommer du så frem til at det er en skrønne?Jeg sagde, at man nemmere kan lære nye sprog. Men udsagnet: kan man et programmeringssprog har han stortset altid nemt ved at lære et nyt...Vil jeg stadig mene er en skrøne. Og hvordan kommer jeg frem til det? Ved at kigge på det brede spektrum af vidt forskellige programmeringssprog.
Jeg vil tro, at skrønen er opfundet af programmøre, der har været for dovne til at lære nye anerledes sprog, eller som bruger det som en sovepude for ikke at skulle lære nye ting. Så kan man sige til sig selv: "Jeg er konge til at programmere i Java, hvis jeg ville kunne jeg sagtens lære alle andre sprog på nul komma fem, men hvorfor skulle jeg det?"
#35 så det er stortset
#35 så det er stortset altid nemt vs nemmere, vi hænger os i?
Jeg vil sige at jeg selv kunne have fundet på den skrønne, mest fordi overstående næsten kan forstås ens. More or less. Men fordi det er vitterligt nemmere. Også selvom sprogene er langt fra ens. Det afhænger også af hvordan man lærer ;) Så rigtig mange faktorer der spiller ind til at man lige kan kalde det en skrøne. IMO.
Hænger os i? Jeg
#36:
Hænger os i? Jeg syntes, at der er en væsentlig forskel. I stedet for nemmere ville jeg dog nok sige mindre svært ellers mindre tidskrævende.
Pointen er egentlig bare, at jeg ikke syntes at man skal neglicere forskellen mellem programmeringssprog. Dvt. er lidt det samme som at sige, at når du først har lært dansk, så kan du nemt lære alle andre sprog.
Selvfølgelig er det nemmere
Selvfølgelig er det nemmere at lære et nyt sprog, hvis man allerede har godt styr på et. Hvis sprogene ligner hinanden, kan man hive stort set al sin erfaring med sig og kun fokusere på de steder hvor sprogene konceptuelt fungerer forskelligt. Hvis sprogene er meget forskellige, så er der stadig en masse erfaring, man kan tage med over. Koncepter som funktioner, datastrukturer, boolske udtryk, scopes og rekursion findes i praktisk taget alle programmeringssprog.
Pointen er egentlig
#37: Pointen er egentlig bare, at jeg ikke syntes at man skal neglicere forskellen mellem programmeringssprog. Dvt. er lidt det samme som at sige, at når du først har lært dansk, så kan du nemt lære alle andre sprog.
Jeg tror heller ikke det var det der skete? eller var meningen?
Men du må da indrømme at det er en del nemmere, end fra starten? Derfra skal man så vurderer hvad der er nemt for en selv. Nu er jeg ikke sproglig kendt med alle sprog. Men dem jeg kender er der en hvis form for grammatik, ordstilling osv. Alene det at man ved dette, gør at ens indgangs vinkel er noget lettere end hvis man intet kendte. Her tror jeg dog at vi skal se bort fra udtalelsen, da nogen har rigtigt svært ved at udtale ting, selvom de godt ved hvad de betyder osv. Men lang historie kort, hvis man lærer et sprog, er det noget lettere at lærer det næste, og jeg vil næsten sige det er nemt i forhold til hvis man intet kendte, vel og mærke at man lærte det første korrekt.
HTML 5 spil kursus
Hvis din dreng er ok til engelsk så kunne det her gratis kursus om html5 og spil udvikling måske være noget https://www.udacity.com/course/cs255 . Det starter vist om nogle få dage.
Mvh
Rene Gulager
Men lang historie kort,
#39: Men lang historie kort, hvis man lærer et sprog, er det noget lettere at lærer det næste, og jeg vil næsten sige det er nemt i forhold til hvis man intet kendte, vel og mærke at man lærte det første korrekt.Og det er så det jeg ikke er helt enig i.