Cross platform - Hvordan virker lortet
Hej
Jeg vil gerne lave et cross-platform program.
programmet skal benytte sig af følgende services: MySQL på en ekstern server, SQLite lokalt, så skal der self være GUI.
Jeg har læst en smugle om http://www.wxwidgets.org kan det hvad jeg vil.
i så fald hvordan gør man bare sådan i store træk.
Ja jeg skal nok lære c++ først HEHE
Jeg bruger normalt Kdevelop. Hvilken bruger i?
Hvordan laver man programmet så man kan tilføje flere sprog?
- Log in to post comments
Kommentarer10
Re: Cross platform - Hvordan virker lortet
det nemmeste vil da klart være at vælge et sprog som ikke er afhængig af OS (f.eks. java, python, ruby etc.). Hvis du beslutter dig for at bruge C++ er det en god ide, løbende at compile på de forskellige platforme du vil udvikle til så du hele tiden sikrer compatibiliteten og ikke kommer til at stå med en helvedes bunke kode der skal laves om lige pludselig.
Du skriver at du normalt bruger Kdevelop. Hvad bruger du det til? Det lyder ikke umiddelbart som om du har nogen programmeringserfaring.
Personligt bruger jeg Emacs, men det er jo en smagssag... Man skal finde noget man føler sig godt tilpas med, og der er nok at vælge mellem!
Re: Re: Cross platform - Hvordan virker lortet
Jo det passer delvist. jeg har brugt netbeans til java. har en lille smule erfaring med det er ikke noget at skrive hjem om.
Rettelse af spørgsmål: Hvilken IDE bruger i?
Grunden til at jeg ville bruge c++ er for at få det til at have bedre performance.
Der er programmer som filezilla som kører cross platform. Der er jo ingen problem med det.
Re: Cross platform - Hvordan virker lortet
nu du skriver filezilla.. først for nylig at der overhovedet er kommet et linux build, så "intet" er der ikke.. jeg ville som #1 også hellere anbefale et cross platform sprog som fx java (hvad er det ikke hurtigt nok til ?)
Java ikke hurtigt nok??
Nu bruger jeg en bærbar med 512 mb ram og xp (det er min skoles).
Hvis JRE bruger 150 mb ram (Det gør det på denne maskine). Så kommer det hurtigt til at gå meget langtsomt.
Re: Cross platform - Hvordan virker lortet
Hvis du gerne vil skrive grafiske cross-platform-programmer i C++, ville det være nærliggende at kigge på Qt4.
Som f.eks. bruges af KDE, Skype og Google (Earth) til at lave cross platform apps.
http://trolltech.com/
Der er i øvrigt også java-bindings, og muligvis andre sprog.
Re: Cross platform - Hvordan virker lortet
#4, du regner med at dit program kommer til at sluge meget ram? Må man spørge helt præcis hvad det er, du har tænkt dig at lave? Det lyder umiddelbart som du er ved at tage en større bid end du kan tygge (så at sige). Hvad med at begynde med noget lidt lettere og få noget erfaring før du kaster dig ud i større projekter?
God Ide.
Ja det er sq nok en god ide du har :D
Jeg ved ikke rigtigt hvor jeg skal starte og slutte.
KAn du ikke give mig et godt råd til hvor jeg skal starte.
Men -
Hvad var det egentlig, du ville med programmet? Det kan jo tænkes, at der er enkle løsninger tilgængelige.
#8
Nu tillader jeg mig at
#8
Nu tillader jeg mig at tale lidt på vejne af Tor.
Det der skal laves er et sæt programmer, formentlig to forskellige klienter og en server, til kommunikation mellem træner og skytte.
Så vidt jeg ved er der ikke rigtig noget af den slags rundt omkring.
python
Jeg vil gerne anbefale python. Jeg synes tit at java programmer virker langsomme, og JRE irriterer mig :). Jeg har dog aldrig selv programmeret i java.
Jeg er selv ved at programmere et spil i python, og når det er hurtigt nok til spilprogrammering, må det vel også være hurtigt nok til desktop applikationer. Et problem med de mere low-level programmeringssprog er jo også at man nemmere kan komme til at lave nogle fejl, der gør sine programmer langsommere. Der er ikke så stor fare for at lave memory leaks i python som, der er i C++, når man ikke har så meget erfaring.
Jeg vil også anbefale wxWidgets til python - mener det hedder wxPython. Med den kombination kan man lave nogle nydelige cross-platform GUI-applikationer. Du skal ikke være bange for at python er for langsomt. Der er flere af de store spil, der anvender python som scripting sprog ovenpå deres game-engine. I mit spil er det da heller ikke python, men derimod SDL (library til bl.a. at vise grafik), der er flaskehalsen mht. hastighed.