Glib & GTK udvikling til GNOME 3.3?
Den første bugfix release til GNOME 3.2 er netop overstået, og det betyder at udviklerne nu begynder at fokusere på udviklingen af GNOME 3.3.
GLib, der er et fundamentalt lib i GNOME og mange andre open source programmer, har fået en ordentlig overhaling. Hovedarkitekten er Codethinks Ryan Lortie som har udgivet Glib 2.31.0
https://mail.gnome.org/archives/gtk-devel-list/2011-October/msg00056.ht…
Release notes taler for sig selv: Nye features, 500-600 commits, 80 bug fixes, 70 mennesker.. Detter er kun begyndelsen på Glib 2.31-udviklingen der fortsætter det næste halve år.
Vi har allerede set nyheden om at GTK arbejder frem mod en tættere integration med Clutter. http://www.linuxin.dk/node/18931
Men udviklingen fortsætter stadig på småting som flottere tooltips.
https://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=599617
GNOME forsøger at følge GTK og GLib udviklingen på denne Wiki-side, men den er ikke komplet eller helt opdateret.
https://live.gnome.org/GTK%2B/Roadmap
- Log in to post comments
Kommentarer16
JAVA
Bliver Java udvikling til gnome3 vedligholdt ,, eller er man stadig kun Mono fanboys der elsker at bevæge sig mod MS ?
.
.
Støv..
I praksis gælder det for begge at de er dead n gone. Og har været det længe.
Hvis du leder efter noget MS shit, så hør MSs strategiske partner Nokia om det ikke har noget abandonware med tilpas fubared licensbetingelser..
Hvis man ønsker Java/C#
Hvis man ønsker Java/C# lignende sprog i GNOME, så er Vala det bedste bud.
VALA
Ja.. Porteringen til GNOME3 afslørede at næsten ingen i GNOME giver en flying fuck for Mono. Det nærmeste bliver Miguels blogs der havnede på planet.gnome.org af historiske grunde.
Et hurtigt kig i GNOMEs git
Et hurtigt kig i GNOMEs git repos afslører at det vist kun er Banshee der har seriøse ambitioner om at komme med på GNOME3, men det går vist ikke superhurtigt :) Men jeg tror de er bange for at Ubuntu måske kræver alle cd-ISO inkluderede moduler porteret til GNOME3. Også må de jo i gang med den opgave. Det gør jo heller ikke noget at se aktiv ud op til UDS.
Who knows, who cares....
På vej i glib
En af de ting jeg glæder mig mest til i glib 2.31 er GMenu. GMenu er en model til at beskrive et programs menuer, Menuer er der naturligvis ikke noget nyt i, men denne gang placeres modellen i glib i stedet for oppe i gtk. Det betyder at et program specificerer hvad de ønskede menuer skal indeholde, men derefter overlades det til toolkittet at layoutte menuen. Det kan f.eks. være som:
- den traditionelle menubar vi kender i dag
- application menu i gnome-shell
- unity's global menu
- menu ala chromes cog
- andre ting der kan eksperimenteres med
Dvs. som applicationsudvikler beskriver man bare menuens indhold og så passer den automatisk ind i alle miljøer. Smart. Forhåbentligt vil dette speede processen op med at få en helt menubar-fri Gnome. Realistisk set ser vi det nok ikke før 3.6. Derudover kan ubuntu få omskrevet og upstreamet en masse patches.
En anden ting jeg glæder mig til at se, er GProperty. Det vil gøre det nemmere at skrive GObjects med properties direkte i C og samtidigt give bedre performance generelt.
(Vi er ganske vist i gang med at porte spillene i gnome-games til vala, så der bliver der ikke meget gavn. Der er dog stadig mange i C hvor GPropery vil være en kærkommen forbedring.)
Ingen af de to ting er landet i master endnu, men det kan vist ske når som helst.
- menu ala chromes
#7: - menu ala chromes cogHvordan kan dette lade sig gøre? En sådan menu er da meget anerledes end en old school menu? Og den skal også ligge et sted inde i applikationen. Så applikations udviklerne bliver da nød til specifikt at designe efter denne type menu, anyway?
Et program vil i init
Et program vil i init associere en menu /menuindhold med sin GApplication. Hver menu item er hooket op til en Action på på GApplicationen.
Udvikleren kan herefter hente menuen via gtk_application_get_menu og indsætte den et relevant sted i widget-træet. Om det skal være menubar, cog eller andet er op til udvikleren.
Dog med den forudsætning at shellen (gnome shell, unity eller andet) ikke allerede har taget menu objectet. Hvis den er taget vil gtk_application_get_menu bare returne null.
Så enten har shellen taget menuen, ellers er det op til udvikleren.
Fik ikke skrevet, at
Fik ikke skrevet, at menuobjektet er dynamisk. Det er endnu ikke helt vedtaget hvordan jumplists osv skal implementeres, men det er tænkt ind. Help-menuen er der også forslag om at gøre dynamisk. Det passer godt sammen med mallard formatet til help.
Jeg tror generelt at vi kan se frem til en anden tilgang til hvordan menuer bruges i/efter 3.4.
Det frække bud: Cross
Det frække bud: Cross platform GTK og GLib. Mac og Windows,
Det frække bud: Cross
#11: Det frække bud: Cross platform GTK og GLib. Mac og Windows,
Et stort skridt på vejen.
https://mail.gnome.org/archives/gtk-devel-list/2011-November/msg00026.h…
Wow det kom hurtigt :)
Jeg tror generelt at vi
#10: Jeg tror generelt at vi kan se frem til en anden tilgang til hvordan menuer bruges i/efter 3.4.
Jep. Det bliver ret spændende om det kommer til at ske i 3.4. Det er jo en af de ting som skal besluttes snart. En af måderne det kan se ud på er beskrevet i dette feature proposal.
https://live.gnome.org/ThreePointThree/Features/ApplicationMenu
Som man kan se så vil der blive sparet en del vertikalt plads. Det er min most wanted feature i 3.4, efter boxes :)
Boxes er helt sikkert også
Boxes er helt sikkert også #1 feature på min liste over ting jeg frem til i gnome. Det vil både gøre det meget nemmere at teste alpha versioner af gnome, diverse distributioner osv, men også skulle konkurrere direkte med den kraftige satsning på virtualiseringsfeatures direkte i win8.
I kampen mod andre OS'es kan også nævnes at kinetisk scrolling er planlagt som feature i gtk 3.4. Hvis der nogensinde kommer ordentlige tablets, hvor man frit kan installere sit eget OS, så bliver det en ret central feature at have.
I samme boldgade ligger support for XInput 2.1 (multi-touch). Det er ligeledes forventet til gtk 3.4.
plus lidt
plus lidt performancegejl..
https://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=663570
Jeg har altid elsket
Jeg har altid elsket performance-forbedringer nede i de lidt dybere lag som f.eks. glib. Bedre performance i alle dine programmer - jamen tak da.
Ryan Lortie har forøvrigt også for få timer siden commited en serie patches der også øger perfomance en smule. Han rydder op i nogle locks i forbindelse med notify på gobjects. Dvs. hver gang en property ændres på et object vil der potentielt være et lille boost fra mindre lock contention. Jeg kan ikke se at han har skrevet noget om det og der er heller ikke refereret en bug i hans commits. Derfor ikke noget videre at linke til - endnu i hvert fald.