Møde om læringssystemet Moodle 3. maj kl 18
KLID indbyder til møde om open source læringssystemet Moodle
med Henrik Thorn, IT-Kartellet ApS
tirsdag d. 3. maj 2011, kl 18:00-21:00
på CBS, Howitsvej 60, 6.sal, 2000 F
Henrik tager udgangspunkt i CBS' installation af Moodle og
forklarer hvordan det er sat op. Derudover fortæller ham lidt generelt om
Moodle og hvordan man udvikler til det. Samt hvad der er nyt i version 2.0 i
forhold til de ældre versioner.
Mødet er gratis for alle. Tilmelding på:
http://www.klid.dk/kalender/tilmelding.php3?eventid=1302458432
Arrangører: klid.dk i samarbejde med CBS
Videresend gerne invitationen til andre.
Vel mødt.
Keld Simonsen
Husk også andre KLID arrangementer:
2011-05-12 Eliminering af single point of failure på Linux servere med Allan Jacobsen
2011-05-19 Nemhandel med Ole Madsen, ITST
Se videoer fra tidligere møder på http://ftp.klid.dk/ftp/video/
Der er bl.a. videoer fra mødet om Arduino d 2011-04-11 på
http://ftp.klid.dk/ftp/video/2011-04-11-arduino/
- Log in to post comments
Kommentarer14
Hvor er det ærgerligt at
Hvor er det ærgerligt at det ligger så langt væk.
Ville virkelig gerne høre om deres erfaringer med moodle.
Dette er faktisk også
Dette er faktisk også noget, jeg kunne tænke mig at se. Det plejer jo at blive optaget, så det kunne jo være.
Mere uddybende end . . .
Jeg håber mødet og videoen bliver mere uddybende end fx http://www.learningnet.dk/L%E6ringsplatforme/Moodle%20%28open%20source%…
eller den officielle reklame på http://www.youtube.com/watch?v=I4mmMeMDMic
Især angående hvordan Moodle kan hjælpe undervisningen/kurserne.
Det ser ud til at en del studier under Samf og Hum på AAU bruger moodle, hvis man søger efter "aau moodle".
Jeg ville allerhelst se,
Jeg ville allerhelst se, hvordan moodle kunne bruges i en almindelig folkeskole.
Prøv at snakke med Måns om
Prøv at snakke med Måns om det. Han nævnte på Linux-abc.dk, at de bruger det på den efterskole, hvor han arbejder.
Jeg underviser i gymnasiet,
Jeg underviser i gymnasiet, hvor jeg anvender Moodle i næsten alle mine timer.
Hvad vil du vide? :-)
gymnasiet
Kan vi se hvor det er lagt op (URL) ?
Jeg husker, at dele af SDU
Jeg husker, at dele af SDU brugte det også.
Det bliver brugt
Det bliver brugt her:
http://moodle.ghg.dk
og her:
http://moodle.brondby-gym.dk
Og her:
http://nagym.moodledasg.dk/
Men det er ikke meget man kan se uden et login.
Det bliver brugt af flere gymnasier der er med i DASG-samarbejdet (danske science gymnasier). I det samarbejde deler vi quizspørgsmål med hinanden. De forrige års produktion af spørgsmål stilles frit til rådighed for andre her:
http://www.emu.dk/gym/tvaers/sciencegym/Moodle-materialer/Moodle.html
Der er også nogen der tjener penge på at sælge opgavebanker. Forlaget Systime forsøger sig med det. Et af deres kurser kan ses her http://test.esystime.dk/course/view.php?id=44 med login: demo/demo
Gode introduktioner hvor?
Jeg synes at moodle-projektets egne beskrivelser af hvad Moodle kan bruges til, er for ukonkrete til at jeg kan regne ud hvordan det virker, sammenlignet med andre systemer jeg har brugt som studerende.
Jeg prøvede også at logge inde som "underviser" i et demosystem, men jeg fandt ikke ud af hvordan man kunne oprette et kursus, og det var svært at danne sig et indtryk af hvilke funktioner og links, der skulle bruges til hvad.
Nå, men jeg fandt ud af at RUC (på deres RUC-tube videoside) har lavet demonstrationer og gennemgange af hvordan man klarer de forskellige opgaver med Moodle. Videoerne viser skærmbilledet tydeligt, talen er tydelig, fint tempo, på dansk og fra april 2011. (Bedre hvad jeg ellers har set)
http://ructube.appinux.com/search.php?keyword=moodle&type=videos
hands-on
Der vil være mulighed for at få hjælp med opsætning af en moodle-installation ved arrangementet, hvis man har installeret den i forvejen.
AAU oversigt
http://www.moodle.aau.dk/
Hver Uddannelsesretning ser ud til at få deres egen web-adresse (sub-domæne) med en separat udgave af Moodle på.
Jeg kunne godt tænke mig at se hvad der er lavet af tilpasninger for at få Moodle til at "gå hånd i hånd" med universiteternes andre IT-systemer såsom STADS (systemet hvor det registreres hvem der er studerende, hvilket studie de går på og hvilke kurser og eksamener de er tilmeldt), websiderne for ansatte og undervisere, skema-systemerne, single sign-on og hvad der ellers har relevans.
videoer
Nogen af de rå videoer er nu lagt op på http://ftp.klid.dk/ftp/video/2011-05-03-moodle/ - de dækker hele foredraget.
Video fra foredraget.
De rå filer kan afspilleren Totem ikke afspille ordentligt (det er vel et gStreamer-problem?), men det går næsten perfekt med VLC.
Da der ikke er andre skriftlige materialer (eller andet, der tager kortere end time at se), vil jeg da lige liste nogle udsagn og pointer, som jeg opfattede dem.
CBS har kørt med Moodle 1.9, og har lidt erfaringer til det.
Nu forbereder de at flytte alle kurser på CBS over på Moodle 2 til semesterstart fra september 2011.
De har selv udviklet import-funktionen fra deres forrige "kursusdatabase" (SiteScape, der )
Brugernes brugernavn/adgangskode tages fra en eksisterende brugerdatabase, bl.a. vha. LDAP
Moodle ser ud til at være
* hurtigt på vej frem (tusindvis nye installationer hver måned?)
* det, der virker bedst ud af boksen (før integration med andre systemer), blandt open source systemer.
Quiz-systemet, den indbyggede udgave er sløv ved mere end 30 samtidige brugere. (Er der flere at vælge imellem?)
Men det er dejligt fleksibelt hvad angår udformningen af spørgsmål og svarmuligheder.
Edit-funktionen er en stopklods for undervisere uden rutine og godt kendskab til Moodle, fordi det ikke er intuitivt at slå det til via knappen øverst til højre.
Fil-upload foregår ved at man først går til siden for at tilføje filer, og dernæst til siden for at uploade filer, og til sidst skal man så vælge den fil man have tilknyttet et kursus. Folk opdager ikke at der er forskel på at ligge filerne op i et filarkiv i Moodle ,og så at de tilføjes og vises under et kursus/kursusgang/lektion. At ændre det, vil jo komme mange brugere til gode, men det er ikke umiddelbart noget CBS selv lige kan løse
Karakter-givning: Moodle som udgangspunkt giver mulighed for at give karakterer til stort set alt, af afleveringer, Quizzer osv.
CBS vælger at fjerne ting fra Moodle, som underviserne ikke vil bruge alligevel (fx store dele af karakter-systemet, fordi karakterer gemmes i andre systemer), så brugerfladen bliver lidt mindre "tilplastret".
De studerende skal have mulighed for selv at oprette kurser til deres "projektrum", det gav lidt vanskeligheder at implementere. De har Projektrum med wiki og mailinglister, som studerende selv opretter og og administrerer.
Noget om pædagogik og e-læring:
* Man får ikke e-læring (og slet ikke god, effektiv e-læring) bare ved at lægge lysbilleder/slides op i en kursusdatabase i Moodle
* Man skal helst udtænke lærings-konceptet først, og derefter strukturere kursus-siderne derefter.
* Moodle giver de grundliggende værktøjer, man behøver til e-læring (chat, fora, quizzer, opgave-upload osv.)
CBS vil lave online-kurser til deres Moodle, nok lidt ligesom RUC har gjort det, men målrettet CBS' Moodle-opsætning og behov.
Proprietær bliver ikke billigere, når man "vil noget selv" (modifikationer, forbedringer). CBS ønskede kontrol over udgifter og over opgraderinger og IT-systemet som helhed.
Der mangler et fagligt netværk i Danmark omkring Moodle. CBS har vist ikke udvekslet erfaringer med AAU endnu? TOPDanmark siges at mangle samarbejdspartnere med andre der har Moodle-erfaringer.