Spil i Linux: ny status
http://www.anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=3700
Artikel er fra i går. Måske interesserer det nogle af Jer.
- Log in to post comments
http://www.anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=3700
Artikel er fra i går. Måske interesserer det nogle af Jer.
Copyright © 2025 Company Name - All rights reserved
Developed & Designed by Alaa Haddad
Kommentarer8
Den er faktisk meget god
Anand lader til at have taget kritik til sig fra sidste power management linux vs windows, bare ærgeligt at de skriver de ikke har tid til at tage det op igen.
Jeg så for nyligt på youtube både cod4 og cod6 kørende på Linux dem ville jeg meget gerne have set anandtech tage med i deres forsøg.
Re: Spil i Linux: ny status
Haha det er så meget til grin at artiklen beskæftiger sig med:
"Kører WINDOWS spil bedre på linux end Windows?" Ja hvad tror I selv?
Nej prøv at tage den samme hardware, installér Windows og en Linux distro på, installer f.eks. quake world native for begge systemer og lav SÅ testen.
konkurrence
EHmm , jeg tager måske fejl , men jeg ser det slet ikke som en konkurrence, jeg læser artiklen som , hvor godt kan vi køre et udvalg af spil på Linux herover primært nogle dyre kommicielle produktioner der jo må indrømmes at være noget der ikke findes native til Linux(jo mindre kommicielle indie produktioner).
Selvom Anand&Co virker ret blank på Linux synes jeg ikke de skriver at det er for dårligt at spil programmeret specifikt til Windows ikke kører mindst lige så hurtigt og smertefrit på Linux.
Det vil sikkert være fint for de fleste his man kunne køre de fleste mainstream produktioner med mindre performance tab , fx 10-20 i fps, hvilket efterhånder er hvor vi er nået til, og det er jo kun positivt .
Re: Spil i Linux: ny status
Pointen er, at det er latterligt der er nogen der sammenligner WINDOWS spil på en linux platform. Hvordan mon et native linux spil binary ville køre på windows?
Hvilken pointe ?
Det er jeg så ikke enig i, jeg tror der er rigtigt mange Linux brugere derude , mig selv inkluderet der kun har en Windows box til at starte spil på. Og jo bedre disse spil (som desværre er native til windows) kører på Linux des hurtigere kan de sparke den windows maskine ud af vinduet.
Eller man kan anbefale Linux platformen til flere uden at måtte forklare at folk skal undvære deres yndlings spil som ofte virker vigtigere for folk end om de kan beholde MS Office pakken.
Og jeg tror ikke det er vigtigt for de fleste Linux gamere om X spil har 100 eller 120 fps eller om det har flere fps end på Windows, bare at det har fps nok og at netværk virker og der ikke er grafik fejl. Nu er Anandtech windows centrisk så slf kan de ikke nærre sig for at sammenligne med windows, ligesom man tester virtualiserings muligheders ved siden af en native host install.
Re: Spil i Linux: ny status
Jeg synes bare native må være vejen frem, istedet for at støtte firmaer der slet ikke understøtter/gider linux. Støt nogle af dem der gør, som
http://www.linuxgamepublishing.com/
http://oddlabs.com/
http://2dboy.com/
og en masse andre.
At køre alt gennem en wrapper som wine gør bare at det tager længere tid at få spil til at blive understøttet i linux, for der er jo en "nem" løsning. Lidt ligesom at det er dumt google ikke laver en native version af picasa, men istedet bruger wine og vi linuxbrugere får et "grimt" program med windows dialogbokse osv..
Vi kan også bare alle sammen tisse i bukserne (bruge wine) og pive over at folk ikke bruger linux samtidig fordi "det er dårligt til spil". Nej, der MANGLER bare native spil som jo vil virke for alle linuxbrugere idet det bruger sdl og opengl osv. Og ikke som nu hvor man skal have en bestemt version af wine for at køre et bestemt program, samt halvdelen af windows' dll'er.
Giv os flere spil á la Quake*, World Of Goo og Tribal Trouble så skal resten nok komme af sig selv..
#6
Det er alt sammen sandt
#6
Det er alt sammen sandt og alt det der, men virkeligheden er at hvis vi sætter os ned og spiller fornærmede og nægter at være diplomatiske, så trækker firmaerne da først helt på skuldrene og glemmer alt om at være Linux-venlige.
Vi er ikke i en position hvor vi kan tillade os at stille krav.
Re: Spil i Linux: ny status
#7 ja, men omvendt vil Linux platformen til spil altid halte lidt bagefter hvis det hele skal køre igennem wine, og bibeholde: Linux duer ikke til spil.
Så jeg mener stadig native er vejen frem, så folk kan lære at der er forskel og man ikke KAN køre windows spil på en anden platform. Ligesom man heller ikke kan køre OSX applikationer/spil i Windows og Linux..
Wine er lidt af en bjørnetjeneste / tis i bukserne..